44:32 Ett hedniskt/häxigt konstverk

Här är det svårt att välja bara en favorit.
Jag har suttit och frossat i vackra fynd från vikingatiden. Men så kom jag på att det ju ska ha någon form av anknytning till hedendomen som tro och då gick det lättare att sålla ut en del föremål.

Jag har valt dels en Torshammare i silver. Originalet är funnet i Bredsättra socken på Öland.

Torshammare i silver funnen i Bredsättra, Öland
Bild: Statens Historiska Museum

Dels har jag valt en stav som har tolkats som en völvestav. Bilden visar en rekonstruktion av staven. Originalet är funnet i Klinta på Öland.
Här kan man läsa en artikel om staven på Historiska Museets sida.

Völvestav funnen i Klinta, Öland - rekonstruktion
Bild: Statens Historiska Museum

Jag tycker att båda föremålen är både mycket vackert utförda arbeten och också fantasieggande. Jag tycker om saker som både är vackert gjorda och användbara.

Detta inlägg publicerades i 44 nyanser av häxkonst. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar